Bomenstichting logo - 2000-z&w-positief

1070 BA  Amsterdam

Amsterdam, 24 november 2008

Bezwaarschrift
bouwvergunning BVG/0835/08 Boerenweteringpad (in het Beatrixpark) - oprichten van een gebouw, bestemd voor parkvoorzieningen

Geacht college,

Hierbij maken wij bezwaar tegen de op 20 oktober jl. door u verleende bouwvergunning voor het oprichten van een gebouw in het Beatrixpark nabij het Boerenweteringpad, bestemd voor parkvoorzieningen.

Zienswijze niet bij beslissing betrokken
Wij verwijzen naar onze zienswijze van 9 september jl. Deze zienswijze, die onder meer betrekking had op de (op 29 september jl. ingetrokken) kapaanvraag KAP/1292/08, is op 29 september jl. door mevrouw L. ter Meer van de afdeling APV/Bijzondere wetten doorgezonden naar de afdeling Bouwen en Wonen om te worden betrokken bij de beslissing op de aanvraag om bouwvergunning. Uit het op 20 oktober jl. door u genomen besluit blijkt echter niet dat u de zienswijze bij de beslissing heeft betrokken.

Kantoorontwikkeling ten koste van groen
Zoals vermeld in onze zienswijze zijn wij zeer bezorgd over de gevolgen die de bouw van een parkgebouw op de beoogde locatie voor het groen (bomen en bosschages) ter plaatse zal hebben. Het gebouw is met name bedoeld als onderkomen voor de tuinlieden van het park. De grond waarop het huidige onderkomen van de tuinlieden is gevestigd, is door de gemeente opgeofferd voor kantoorbebouwing ten behoeve van de Zuidas (project Beethoven). Voor alternatieve huisvesting had daarom naar onze mening binnen het project Beethoven een oplossing moeten worden gezocht en in ieder geval niet in het groen van het monumentale deel van het park.

Strijd met bestemmingsplan
In het besluit is ten onrechte gesteld dat het een aanvraag betreft voor een bouwplan in het gebied waar van kracht is het bestemmingsplan Prinses Irenebuurt en omgeving.

Dit bestemmingsplan is niet in werking getreden. Het gebied valt onder het Bestemmingsplan RAI e.o. en heeft krachtens dit bestemmingsplan de bestemming openbaar groen. De gronden bestemd voor openbaar groen zijn in dit bestemmingsplan aangewezen voor parken en plantsoenen, speel­plaatsen en water, met inbegrip van daarbij behorende fiets- en voetpaden (art. 5 lid 1). Een gebouw past niet in deze bestemming. Het is volgens ons niet mogelijk een binnenplanse vrijstelling te verlenen, aangezien de ­vloeroppervlakte van het bouwwerk meer is dan 100 m², namelijk 123 m².

Gelet hierop gaat het hier om een bouwwerk dat in strijd is met het bestemmingsplan. De vergunning dient op grond van art. 44 Woningwet te worden geweigerd.

Overigens zou het beoogde gebruik van het parkgebouw door de afdeling Groen van uw stadsdeel en de vrijwilligers van de Artsenijhof ook in strijd zijn met het bestemmingsplan Prinses Irenebuurt en omgeving. Art. 12 lid 1 aanhef en onder f van dit bestemmingsplan bepaalt immers dat de gronden op de kaart bestemd voor “Openbare ruimte en groen - park” (O2) die nader op de kaart staan aangeduid met ‘peuterzwembad’ tevens zijn aangewezen voor een peuterzwembad, een toiletgebouw en een opzichterhuisje met een kiosk. Een onderkomen voor de medewerkers van de afdeling Groen en de vrijwilligers van de Artsenijhof is hieronder niet begrepen.

Hoofdgroenstructuur
Het gaat hier om een bouwinitiatief in de hoofdgroenstructuur dat niet in het geldende bestemmingsplan past. Dergelijke initiatieven moeten volgens de nota De Hoofdgroenstructuur geordend, vastgesteld door de gemeenteraad op 5 juni 2002, ter advisering worden voorgelegd aan de Technische Adviescommissie Groen. Dit is niet gebeurd. Het verlenen van een bouwvergunning is gelet hierop prematuur.

Monumentenvergunning
Tegen de monumentenvergunning loopt nog bezwaar. Dit bezwaar heeft schorsende werking.

Conclusies
Gezien het vorenstaande verzoeken wij u het besluit te herroepen en de gevraagde vergunning alsnog te weigeren.

Tevens verzoeken wij u de kosten die wij in verband met dit bezwaar moeten maken te vergoeden.

Ten slotte verzoeken wij u alle correspondentie te zenden naar het in het briefhoofd vermelde correspondentieadres.

Hoogachtend,

mr. F.C.S. Warendorf,