De Wabo, een handleiding                                              naar pag. 2

Home
NB: De Wabo is op 1 januari 2024 vervallen. Dit onderdeel van deze website blijft nog raadpleegbaar. Aanpassing van de tekst met vermelding van de situatie onder de Omgevingswet is in gang gezet. Zie ook het onderdeel over de Omgevingswet.

Links
Omgevingsloket Online
Omgevingsvergunning.com

Links en downloads
Wabo wettekst
Invoeringswet Wabo
Memorie van antwoord Eerste Kamer
Besluit omgevingsrecht
Regeling omgevingsrecht
mr. ing. B. Rademaker, De Wabo werkt!, TBR 2011, 4
Marieke Vos, Nauwelijks ontheffingen Flora- en faunawet via de Wabo, ROmagazine 2011, 5
Lezing kapvergunningen tegengaan in Stadsdeel Zuid en de Zuidas
Ekotripper - Boom kappen? Knap ingewikkeld (Trouw 15 oktober 2013)

Links naar rapporten
A.M. Schmidt & P.H. Kersten, De Natuurwetgeving binnen het omgevingsrecht. Nieuwe ontwikkelingen en de huidige praktijk, Alterra-rapport nr. 2302, Wageningen 2012

 

Inleiding
Op 1 oktober 2010 is de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, hierna: Wabo, in werking getreden. Deze wet, die tot 1 januari 2024 gold, bracht een nieuwe procedure voor kapvergunningen. De kapvergunning werd een omgevingsvergunning voor het vellen van houtopstand. In het navolgende wordt hierop ingegaan. Ook wordt zoveel mogelijk verwezen naar de sinds 1 januari 2024 geldende regels van de Omgevingswet. Dit is nog werk in uitvoering. Het is ingewikkelde materie; raadpleeg altijd een jurist!

De omgevingsvergunning
De Wabo bepaalde dat voor zover ingevolge een bepaling in een provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist om houtopstand te vellen, een zodanige bepaling als een verbod geldt om een project voor zover dat geheel of gedeeltelijk uit die activiteiten bestaat, uit te voeren zonder omgevingsvergunning (art. 2.2 lid 1 onder g Wabo). Met andere woorden: wanneer de boom door een kapverordening wordt beschermd, is voor het kappen een omgevingsvergunning nodig. Dit is ook onder de Omgevingswet het geval, alleen staat het in deze wet helaas niet zo duidelijk (zie art. 22.8 Omgevingswet en art. 2.1a Omgevingsbesluit). Als de kap nodig is voor een andere activiteit die in de Wabo is genoemd, bijvoorbeeld het bouwen van een bouwwerk, is er sprake van een project dat uit verschillende activiteiten bestaat en moest de vergunning in beginsel ook voor het bouwen worden aangevraagd. Maar let op: er gelden vrijstellingen, in bepaalde gevallen is geen omgevingsvergunning vereist voor bouwen in achtererfgebied (art. 2 en 3 van Bijlage II van het Besluit omgevingsrecht). Dit is ook onder de Omgevingswet het geval, wel zijn er enkele kleine wijzigingen. In geval van vergunningvrij bouwen hoeft dus alleen voor de kap een omgevingsvergunning te worden aangevraagd. Verder kon de aanvrager er ook voor kiezen alleen voor de kap een vergunning aan te vragen, maar hij miste dan de voordelen van één vergunning. Dit komt hierna nog aan de orde.

De aanvraag en het toetsingskader
De omgevingsvergunning kon worden aangevraagd via het digitale loket (art. 4.1 Besluit omgevingsrecht). Dit was het Omgevingsloket Online. De aanvraag mocht ook op papier worden ingediend. In een ministeriële regeling was aangegeven wat op de aanvraag moet staan (art. 1.3 en 1.4 Regeling omgevingsrecht) en hoe de bomen moeten worden vermeld (art. 7.5 Regeling omgevingsrecht). Wanneer de houtopstand moest